27 maj 2019
Point Music Festival-Grand Opening

Det var med spänd förväntan festklädda gäster gick upp för trappan till konserthuset för att vara med om invigningen av Point Music Festival.
Redan i entrén möttes de av en märklig syn. En hög svarta sopsäckar blockerade trappan upp till konsertsalen. Kanske en protest mot nedsmutsningen i naturen. Uppe i foajén hälsades alla välkomna av en tre meter lång man i frack och hög hatt och i ett hörn satt en stackare med ett rosafärgat grishuvud och mediterade.
Utrustade med ett glas vin och en tallrik fylld med vegansk mat bänkade sig gästerna vid borden och luften surrade av skratt och prat. Stämningen var hög när Per Cramer, vd på konserthuset, begärde ordet. I sitt tal berättade han om det kommande programmet under veckan och att festivalen kommer tillbaka också 2020 och 2021.
Han tackade alla konserthusets sponsorer och ett särskilt tack riktades till Stenastiftelsen utan vars mångmiljonbidrag Point Music Festival inte hade kunnat genomföras. Prick klockan sju började konserten med att Göteborgs Symfoniker stämde sina instrument men sedan blev det dödstyst. Minuterna gick, alla väntade och så plötsligt visade sig dirigenten Santtu-Matias Rouvali och solisten Patricia Kopatchinskaja med sin violin högt över huvudet.
Första numret var Béla Bartóks Violin Concerto No 1. Kopatchinskaja var både vioinist och komiker på en och samma gång och visade en teknisk skicklighet och lyhördhet som fick publiken att jubla och inropen var många. Richard Strauss Sinfonia domestica framfördes som vanligt på ett imponerande sätt av Symfonikerna, Sveriges Nationalorkester.
Sedan blev det en paus innan jazzpianisten Bugge Wisseltoft och hans trio tillsammans med Norska kammarorkestern intog scenen och lät åhörarna njuta av Bachs Goldberg Variationer.