27 februari 2023
Vi träffade….Alicia Vikander
– Ni är ärliga, modiga och öppna. Så kommenterade Alicia Vikander elevernas filmer på galaföreställningen på Draken då Alicia Vikander Filmlabbs första år avslutades. Elever från högstadiet på Kannebäcksskolan, Nordhemsskolan och Skälltorpsskolan har under ett år arbetat med att skapa film. Det kändes i salongen att alla var förväntansfulla och filmskaparna fick ett starkt gensvar från Alicia.
– Alla filmer berörde mig mycket. Det har varit så intressant att lära känna vilka ni är. Jag önskar att jag får möjlighet att jobba med er i framtiden. Det är min dröm, sa Alicia från scen.
Efter föreställningen är vi några stycken som äter lunch och samtalar med Alicia Vikander som är i Göteborg för att delta under filmfestivalen med sitt filmskoleprojekt. Alicia är den självklara medelpunkten. Hon har en utstrålning som få andra och att höra henne berätta om sin uppväxt, familj, utbildning och filmande är som en saga ur verkliga livet. Redan som sexåring spelade hon på Göteborgsoperan som ett av Kristina från Duvemålas barn, hon gick i balettklassen på Skälltorpsskolan på Hisingen och på fritiden lärde hon sig att spela fiol som hon spelade i sportlovsorkestern med Göteborgs Symfoniorkester då hon var 13 år.
Som femtonåring flyttade Alicia till Stockholm för att börja sin dansutbildning på Kungliga Svenska
Balettskolan. Det var tuffa år berättar hon. Pengarna ville aldrig räcka till och för att klara matkostnaderna köpte hon en tiokilos säck med torkad tortellini och pesto. Den räckte till många
middagar. Så småningom kände jag, fortsätter Alicia, att jag inte brann tillräckligt för dansen för att
kunna nå toppen, utan det var teater och film som lockade.
Film- och teatervärlden är en stenhård bransch, konkurrensen är enorm men är man ung vågar man
chansa, man vågar allt, säger hon skrattande. Efter filmen ”Till det som är vackert”, som utspelar sig
på Konserthuset i Göteborg och där Alicia bara 20 år gammal spelar huvudrollen, sökte hon för att bli
antagen till provfilmningar också utanför Sverige. Det lyckades inget vidare men jag tog saken i egna
händer, berättar Alicia.
– Jag köpte en billig flygbiljett till Stansted, checkade in på ett enstjärnigt hotell i Bayswater
och utan någon riktig inbjudan fick jag ändå träffa en viktig agent och lyckades snacka mig till att få provfilma. Till sist var vi tre bland trehundrafemtio sökanden som fick åka till Los Angeles för en sista provfilmning. Jag fick inte rollen men efter tjugo timmar hade sextiofem agenter hört av sig och ville representera mig. Det var mitt genombrott.
Har du någon favoritregissör, undrar vi? Alicia dröjer med svaret men säger så småningom Olivier
Assayas, som regisserade TV-serien Irma Vep där Alicia spelar huvudrollen som filmstjärnan Mira
Harberg som tröttnat på Hollywoodlivet och åkt till Paris. Under hela inspelningen, sex månader, bodde hon i Paris och njöt verkligen att spela en roll en längre tid.
– Är det inte svårt att spela in en film på franska, frågar vi?
– Jo, svarar Alicia. Jag övar och övar och står till och med i duschen och mumlar repliker. Det är
hårt arbete men det går, även om jag ibland måste göra flera omtagningar innan regissören är
nöjd. Att tvingas in i olika språk har lärt mig att hitta karaktärerna. Men det är faktiskt tolv år sedan jag gjorde en film på svenska och jag längtar efter att få spela på svenska igen.
Många tror att skådespelare lever ett glamoröst liv men ser det så ut i verkligheten också? Alicia ler
och berättar att det absolut inte ligger någon sanning i det. Innan filmningen startar måste 75 procent av manuskriptet vara inläst och medan filmningen pågår måste resten läsas in. Det får bli på kvällar och helger då filmningen kan pågå hela dagen. En sida i manuskriptet brukar omfatta en filmscen.
Men avslutar Alicia:
– Vi skådespelare lever på illusionen av att skådespelarlivet är glamoröst. Däri finns en magi
som är oersättlig.
Om Alicia Vikander Filmlabb:
Under det första året har 330 elever i 13 klasser från Kannebäcksskolan, Nordhemsskolan och Skälltorpsskolan deltagit. Eleverna har fått testa att göra film, lära sig filmanalys och att kritiskt titta på rörlig bild.
Projektet inleddes med att eleverna diskuterade vad de skulle vilja förändra i samhället och varför. Därefter valde de ämne för filmerna där många kom att handla om våld, mobbning, vapen och droger. Viktigt, enligt eleverna, att uppmärksamma och det säger något om vår tid. Alicia har träffat klasserna under två perioder och under hela projektet har två filmpedagoger, knutna till Filmfestivalen, arbetat med ungdomarna.
Genom stöd från Stenastiftelsen och samarbetet med Filmfestivalen har denna satsning blivit möjlig.
Sagt av Alicia Vikander i ett scensamtal under galaföreställningen med Erika Olsson:
Varför ville du starta Alicia Vikander Filmlabb?
-I Sverige har man möjligheter. Jag gick själv i kommunala musikskolan och fick sen min utbildning på Skälltorpsskolan – och senare även på Svenska Balettskolan. Nu vill jag ge tillbaka av det jag själv fick. Många bitar föll på plats när jag fick Stenastiftelsens honorärstipendium och då stiftelsen också var beredd att göra en extra satsning. Till detta kom mitt minne av filmen Till allt som är vackert på Konserthuset och Filmfestivalens engagemang.
Om elevernas filmer:
-Ni har gjort ett fantastiskt jobb. Att på två dagar skapa allt detta utifrån en idé: planering, inspelning, skådespeleri, smink, kostym, scenografi, klippning och redigering till färdig film.
Om varför det är fantastiskt att filma och några tips till eleverna:
-Det jag älskar med att filma är att man får uppleva sådant som man inte får göra i verkligheten – att pusha sig själv att göra något som är svårt. Till slut slår du en 6:a! Tack till alla er, till Stenastiftelsen och Filmfestivalen!
Hur går projektet vidare?
Under det andra året av filmprojektet deltar Jättestensskolan, Lundenskolan och Torslandaskolan. Totalt kommer 1000 elever och deras lärare att vara involverade under tre år.
Text: Margita Björklund och Birgitta Jacobsson Ekblom