11 december 2019

2019 års vernissage

Flera hundra besökare hade tagit sig till Stenastipendiaternas utställning i Göteborgs Konstmuseum. Kulturstipendiaten Malin Wättring värmde upp alla med en jazzlåt innan konstmuseets chef Anna Hyltze hälsade besökarna välkomna. Hon berättade om ett antal samarbeten som museet haft med Stenastiftelsen och nämnde särskilt forskningsavdelningen, pedagogiska satsningar och utställningsstöd. Anna bad stipendiaterna att stiga fram till scenen innan hon kort beskrev utställningen. Det är tre helt skilda konstnärskap, som presenteras i tre separata rum men det som förenar konstnärerna är omsorg, integritet och noggrannhet. Ordet gick sedan till dagens invigningstalare, Stenastiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson.

Hon berättade om stiftelsens tillkomst och det mångåriga samarbetet med konstmuseet. Barns och ungdomars livsvillkor liksom pedagogik och utbildning är de områden som stiftelsen fokuserar kring. Madeleine läste upp motiveringarna till 2019 års stipendiater inom konstområdet, tackade museichefen och utställningens kurator Johan Sjöström, uppmanade åhörarna at ta del av stiftelsens årsbok och förklarade utställningen invigd.

I utställningen första rum möts besökaren av Martha Ossowska Perssons storskaliga akvarellmålningar med händer som enda motiv. Man drunknar i kvinnohänder – händer med linjer, veck, sår. Det är otäckt och skrämmande samtidigt som engagerande och tjusande.

Eva Löfdahls skulpturer är omsorgsfullt beskrivna av konstnären. Allt material ner till minsta detalj är redovisat på informationsskylten vid konstverket. Mitt i rummet, på en upphöjning, står Evas monumentala skulptur ”The Actual Outcome”, ett bergmassiv i vitt fäst med tunna metalltrådar. Den har aldrig visats tidigare utan är gjord till utställningen. Ett annat verk som ögat fastnar vid är ett antal högar med pappersark, där det som ligger överst stämplats med ett löv. Men det är inte vanligt kopiepapper utan skulpturer gjorda av gips, grafik, rispapper och organiskt material.

Keramikern Masayoshi Oyas föremål visas i glittrande glasmontrar. Det spelar ingen roll om det är konst- eller bruksföremål, alla är lika vackra, omsorgsfullt glaserade och målade i starka kulörer. Habegäret gör sig ideligen påmint när man vandrar runt mellan, skålar, muggar, koppar och fat eller får syn på vaser i rödaste rött eller bländande brandgula svampar. Den japanska konsthantverkstraditionen med influenser av svensk kultur har skapat unika föremål.