31 januari 2023

Utställningar av årets kulturstipendiater på Göteborgs konstmuseum t o m 12 februari

Föreläsning: En kväll med Jelizaveta Suska och Eric Magassa 2023-02-08, kl 17.30 på Göteborgs Konstmuseum.

En föreläsning för dig som vill komma närmare, och veta mer om, de två konstnärskapen som just nu presenteras på Göteborgs konstmuseum. Under kvällen presenterar  de båda konstnärerna teman och metoder för sin konstnärliga praktik. Utrymme ges också för att besöka utställningen, samtala och mingla under pausen. Jelizaveta Suskas presentation hålls på engelska.

Föreläsningar, seminarier och samtal – Göteborgs konstmuseum (goteborgskonstmuseum.se)

Eric Magassa och Jelizaveta Suska på Göteborgs konstmuseum

Inspirerande utställningar av 2022 års kulturstipendiater Eric Magassa och Jelizaveta Suska visas nu på Göteborgs konstmuseum, till och med den 12 februari. Missa inte det!

I december 2022 tilldelades de båda konstnärerna Eric Magassa och Jelizaveta Suska Stenastiftelsens kulturstipendium. Deras utställningar öppnade den 4 december.

Johan Sjöström, intendent och curator på Göteborgs konstmuseum, berättar för oss om utställningarna.

Eric Magassa – där färgen och berättelsen flödar

När man träder in i Eric Magassas utställning slås man av en färgrikedom och en stor variation i konstverken.

Det är tydligt att det är ett fotografiskt spår Eric Magassa har utgått från i sin utställning, säger Johan Sjöström, intendent och curator, och beskriver konstnärens förhållningssätt. Hans fotografiska tänkande omfattar att dokumentera, visa, manifestera och dela med sig. För att förstärka intrycken av konsten har väggarna målats i olika färger. Upplevelsen blir att verken ibland lyfter från väggen.

I utställningen finns många olika konstarter: foto, skulptur, måleri, collage, plexiglas och modifierade skulpturer av andra konstnärer. Till och med bänkarna är specialdesignade för denna utställning. Allt har en berättelse. Eric Magassa sätter in saker i nya sammanhang så att de skapar nya berättelser för betraktaren, t ex den draperade personen på ett tak i New York, där färgmarkeringar på taket påminner om tidigare målade ytor. Eric Magassa vill hela tiden gå vidare och drivs av en nyfikenhet.

Musiken är viktig i hans konst, berättar Johan Sjöström. Två musikstycken strömmar från väggarna där ljudet uppfattas olika beroende var i rummet man befinner sig.

Eric Magassa har rötter i Sverige och Paris, där föräldrarna träffades, och han har växelvis vuxit upp i Sverige och Frankrike. Eric utbildade sig i London och senare i New York, där han bodde och arbetade under sex år. Pappans ursprung från Senegal och hans egen uppväxt i två länder har bidragit till ett stort intresse för arv, minne och plats.

Konstnären lånar också andras verk, som när han har djupdykt i bland annat British Museums samlingar efter föremål som han sedan digitalt modifierat, där en del av berättelsen är att föremålen faktiskt har stulits. På så sätt varvas egna berättelser med världshändelser.

Göteborgs konstmuseum har köpt in ett stort fotoverk föreställande två svarta händer. De tillhör mannen som startade den första afrikanska klubben i Göteborg med afrikansk musik. Eric Magassa vill koppla sin konst till den afrikanska berättartraditionen men där vi, genom att ta del av konsten, också är berättelsen, säger Johan Sjöström.

Genom Stenastiftelsen har det blivit möjligt att visa denna utställning, säger Johan Sjöström, och berättar att det är den hittills största av Eric Magassa i Göteborg.

Jelizaveta Suska om att skapa rum

I nästa utställningshall framträder en svart cylinderformad disk belyst ovanifrån där smycken ligger på en glansig skiva. Rummet är helt mörkt. Föremålen ser tunga ut men är lätta och starka och spänner över en stor skala av färger, från vitt över ljust rosa till grått och skimrande blått.

I Jelizaveta Suskas utställning möter besökaren det oväntade, säger Johan Sjöström. Hon vill skapa rum och upplevelsen blir som ett viktlöst utrymme, där broscherna och smyckena uppfattas som svävande. När man rör sig runt föremålen ändras upplevelsen efter hand.

Jelizaveta Suska utforskar material och använder krossad marmor och bärnsten, ibland lavasand och kompletterar med guld, diamanter eller ädelsten såsom safir och opal. Hennes stora intresse för naturvetenskap framgår tydligt i samtliga smycken och hon arbetar med oväntade kombinationer. För Jelizaveta Suska är processen viktig, där hon skapar stenar som inte är stenar. Det hon benämner som Frozen moments är att skapa en illusion av sten, att fånga ett tillstånd, som ett minne fruset i tiden.

Jelizaveta Suska är född i Riga i Lettland. Hon kom till Sverige 2013 för att studera på HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk) och är nu verksam i Västsverige. Genom utbildningen i Riga och Sverige och med perioder i Tyskland och i Japan har hon tagit med sig olika intryck i sitt konstnärskap.

Jelizaveta Suska säger själv att hon som liten drömde om att vara Tummelisa – att hon har fått sin inspiration från henne – att tänka sig att vara en liten figur som betraktar världen underifrån. Hon föreställer sig hur det skulle vara att landa på en av broscherna och se ett helt enastående landskap.

Det finns också ett politiskt ställningstagande i hennes konst, säger Johan Sjöström. Bärnstenen kopplas ihop med Sovjetunionen och det forna Östeuropa. När hon krossar den och blandar med andra material ger hon bärnstenen en ny innebörd, ett nytt liv.

Johan Sjöström berättar att Stenastipendiaterna alltid producerar nya specifika verk för varje utställning på Göteborgs konstmuseum och att Jelizaveta Suska visar inte mindre än 60 verk, varav hälften är framtagna för just årets utställning. Ett stort arbete!

Responsen på de båda utställningarna har varit stor både vad gäller besök och uppmärksamheten i media och museet har i januari 2023 haft fler besökare än före pandemin – i januari 2019.

Utställningarna av Stenastipendiaterna Eric Magassa och Jelizaveta Suska visas på Göteborgs konstmuseum till och med den 12 februari.

Text: Birgitta Jacobsson Ekblom

Mer om Eric Magassa
Läs intervju med Eric Magassa här
Se intervju med Eric Magassa här

Mer om Jelizaveta Suska
Läs intervju med Jelizaveta Suska här
Se intervju med Jelizaveta Suska här