8 december 2015
Stenastiftelsens stipendieutdelning 2015
Som vanligt var Stenhammarsalen fullsatt när Stenastiftelsens kulturstipendier delades ut. Stiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson hälsade alla gäster välkomna och gav en kort beskrivning över de större projekt som fått under året fått bidrag av stiftelsen, Nobel Week Dialogue, Förebyggande och behandling av löpskador, Operan Notorious, Vetenskapsfestivalen. Sedan stiftelsen bildades har 116 stipendiater honorerats och 293 miljoner kronor delats ut.
David Lundqvists första roll var som ung gymnasist i musikalen Sweeney Todd på Backa Kulturhus. Sedan dess har han gått från succé till succé och varit engagerad i musikaluppsättningar runt om i Sverige. Han turnerade under ett år i Danmark med Les Miserables och inte oväntat var det Bring him home ur den operan som han valde att framföra. Som ung berättade David att han nästan spelade sönder sin pappas gamla vinylskiva med Chess och jublet steg i lokalen när han och Evelyn överraskade med att tillsammans sjunga Mountain Duet ur Chess.
Museichef Isabella Nilsson beskrev Jonas Dahlbergs mångsidiga konstnärskap som filmare, fotograf, skulptör. Hans idéskiss till monumentet över offren på Utöya, en djupa skåra som skär rakt genom klippan, blev det vinnande förslaget. Hans nyinvigda skulptur The Mirror utanför Tele 2 Arena är en roterande 15.6 meter bred och 9.6 meter hög stålskulptur och hans mammas speldosa vars sinnrika inre filmats med makroobjektiv har blivit till en stor maskin.
Att Orust har en lång tradition av folkmusik med en alldeles egen karaktär, myriader av spelmän och hundratals skrivna låtar är det få som vet. Men musikern och presentatören Göran Premberg visste det mesta. På ett livfullt och humoristiskt sätt lotsade han publiken genom historien och fick alla att förstå att svensk folkmusik är en levande process med en utmärkt företrädare i den unga riksspelemannen Agnes Casimir Lindholm. Tillsammans med violinisten Elin Jonsson spelade hon den egna kompositionen Oktoberåker.
Love Jönsson intendent på Röhsska museet beskrev Malin Bobecks arbeten som en korsbefruktning mellan industriell utveckling och kreativt konstnärskap, där hennes smarta textilier visar på förhållandet mellan industri och konsthantverk. Hennes vävar kränger lyser och växlar mellan olika stämningslägen, något Malin visade prov på klädd i en kjol beströdd med grönskimrande paljetter och ett diadem med en stor lysande fantasiblomma.
Den nyskrivna svenska operan Notorious baserad på Hitchcocks film med samma namn har blivit en stor framgång och fått lysande recensioner i både svensk och internationell press. Ronnie Hallgren tackade stiftelsen för den generösa donationen och förklarade att utan den hade operan inte varit möjlig att skriva, tonsätta och framföra. Som ett smakprov fick publiken sedan njuta av några korta scener ur operaföreställningen.
För Andreas Eriksson är naturen ett arbetsmaterial. Han arbetar intuitivt, omedelbart men inte oreflekterat. I sitt förhållande till naturen är han ingen trädgårdsmästare utan definitivt en jordbrukare förklarade Sune Nordgren, en av Sveriges mest välkända kulturprojektledare. Naturlyriken vi ser och uppskattar är ett sken som vi njuter av och gärna låter oss bedra av.
Stiftelsens första honorärstipendiat Tomas von Brömssen kunde inte närvara och ta emot sitt stipendium. Stiftelsens ordförande läste upp motiveringen och förhoppningen är att Tomas kan delta under stipendieutdelningen nästa år.
Musikredaktör Ulf Johansson berättade om Klas Lindquist väg från den kommunala musikskolan i Mölndal via Mannes College of Music i New York till kompositionslinjen på Musikhögskolan i Stockholm. Han talade om Klas första proffsjobb som musiker i Bohuslän Big Band och tiden därefter i Second Line Jazzband. TV-serien Mupparna blev en inspirationskälla för Klas, särskilt den coola saxofonisten Zoot; men Klas håller sig inte längre bara till saxofon han spelar också klarinett, vilken han med stor skicklighet hanterade i låten Sweet Like You. Klas på saxofon, Erik Söderlind på gitarr och Svante Söderqvist på kontrabas spelade tillsammans Minha Saudade och efteråt ville applåderna inte ta slut.
I sitt avslutningstal lyfte landshövdingen upp vikten av kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet, i ett lands utveckling. Forskning och kreativitet är grunden för en innovativ verksamhet. För att nå de nationella kulturpolitiska målen behövs vid sidan av det offentliga också andra intressenter och jag är rörd och tacksam över de stora donationerna från Stenastiftelsen.
(Fotograf Magnus Gotander, Bilduppdraget)