12 mars 2015
Intize mentorskap i matematik i flera led
Intize är en ideell förening vars syfte är att inspirera till ett ökat intresse för och en ökad kunskap i matematik. Studenter från Chalmers och Göteborgs universitet arbetar ideellt som mentorer i matematik för elever i gymnasieskolan. Den enskilda studenten (mentorn) träffar samma grupp med fyra gymnasieelever (adepter) varje vecka för att kostnadsfritt utveckla dem i matematik. Genom mentorskapet ges möjlighet för adepten att gå på djupet med matematiska begrepp och att arbeta för en bättre förståelse för matematiken. Att vara mentor gynnar även mentorns kunskaper i matematik och formar en arena där de utvecklas i pedagogik och ledarskap.
Svenska elevers kunskaper i matematik har försämrats stadigt de senaste 15 åren, både i jämförelse med Sveriges tidigare resultat och i relation till övriga världen. PISA-mätningar visar att svenska 15-åriga elever nu presterar under OECD-genomsnittet i såväl matematik som problemlösning. Att göra insatser mot denna trend i slutet av grundskolans år är alltså välbehövligt. Genom att arbeta proaktivt med att erbjuda mentorskap redan i grundskolan kan vi öka den matematiska förståelsen i ett tidigare skede. Intize mentorskap kan verka som en brygga mellan högstadiet och gymnasiet på samma sätt som det idag är en brygga mellan gymnasiet och högskolan.
Syftet med projektet Mentorskap i flera led är att skapa en verksamhet med gymnasieelever som mentorer och högstadieelever som adepter. Projektet innebär dels att undersöka hur Intize kan anpassa sin mentorskapsmodell och bedriva mentorskap i yngre åldrar dels att utföra en förstudie kring hur modellen kan anpassas till att utgöra en del i gymnasieelevers gymnasiearbete.
Projektet avslutas med en utvärdering av hur Mentorskap i flera led fungerat. Blir resultatet positivt kommer finansiering att sökas för att förankra projektet i Intize verksamhet och utveckla det ytterligare.