26 mars 2024
Göteborgs dans- och teaterfestival fyller 30 år och firar med ett jubileumsprogram sommaren 2024
I år firar Göteborgs dans- och teaterfestival 30 år! Det blir en festival med dans, cirkus, performance, teater och musik från världens alla hörn under nio dagar i augusti. Med stöd av Stenastiftelsen presenterar festivalen föreställningen Untso av Sankai Juku samt för första gången ett verk av den amerikanske teaterikonen Robert Wilson.
Göteborgs dans- och teaterfestival går av stapeln den 23-31 augusti. Föreställningarna framförs på Göteborgs största scener och på olika håll runt om i staden. Den 2 maj presenteras utomhusprogrammet som innehåller både flygande akrobatik och gatuartister.
Vi är oerhört glada att få fira scenkonsten tillsammans med våra partnerscener och publiken i Göteborg och Västra Götaland. Den här jubileumsupplagan blickar tillbaka och spanar in i framtiden. Men framförallt är den nu. För scenkonst är livekonst och bara i mötet mellan artister och publik, tid och rum kan ögonblickets upplevelser uppstå, säger Martin Hansson, festivalchef.
Mer än tre decennier efter premiären återföds nu Unetsu, den japanska butohdansens kanske mest kända verk. Föreställningen väckte stor uppmärksamhet när den hade urpremiär 1986 och blev snabbt en klassiker som sedan dess har spelats över hela världen. Nytolkningen som nu visas på Göteborgs dans- och teaterfestival tillkom 2018. Föreställningen kretsar kring ägget som symbol för både födelse och destruktion, för det ljusa och det mörka som finns i människan och hennes förbindelse med det universella. Med vitsminkade ansikten och klarröda fingertoppar rör sig dansarna som egendomliga varelser, koordinerat, långsamt och återhållet, genom en mörk, sparsmakad scenografi av vatten och sand. Kropparna reflekteras i den svarta vattenspegeln, ett vattenfall bryter den lugna ytan. Det är enkelt, vackert och drabbande.
Med monologen Dorian bjuder festivalen för första gången på scenkonst av Robert Wilson, en av vår tids mest betydande teaterskapare, vars originella verk har fascinerat teaterbesökare världen över i decennier. Robert Wilson är en av de mest betydande teaterskaparna i vår tid, en konstnär som med sin unika stil har förändrat synen på vad scenkonst kan vara och hur den blir till. Han har arbetat med såväl teater som opera och spelat en avgörande roll för konstarternas utveckling. Föreställningens berättelse bygger på historierna om författaren Oscar Wilde, hans romangestalt Dorian Gray och konstnären Francis Bacon – alla tre egocentriska perfektionister som hyllade skönhet, ungdom och njutning. Oscar Wilde var en excentriker, högt älskad och omhuldad av Londons societet till den dag då han fängslades för otukt. Den brittiske målaren Francis Bacon överraskade en inbrottstjuv i sin ateljé, men istället för att ringa polisen gjorde han tjuven till sin modell och senare älskare. Dorian Gray är bekant för de flesta, han är den undersköne mannen som får sin önskan uppfylld: att hans porträtt ska åldras istället för han själv.
Dessa tre historier har alla drag av saga, det är svårt att veta vad som är sant och vad som är myt. I Dorian flätas de ihop till en intrikat monolog om relationen mellan konstnären och dennes verk. Dramatikern Darryl Pinkney har med utgångspunkt i de passionerade karaktärerna skapat ett associativt flöde där minnen, tankar och känslor förs samman till en sugggestiv väv. I Robert Wilsons händer förvandlas berättelsen till ett uttrycksfullt maskineri av ljus, musik, rörelse och precision, som berättar om den komplexa relationen mellan skaparen och det skapade. Det handlar om kärlek, människans eviga behov av bekräftelse, konstens mirakel och det trångsynta samhällets destruktiva krafter. Gestaltar denna mångfacetterade berättelse gör den oförliknelige skådespelaren och sångaren Christian Friedel, i en enastående uppvisning som 2023 renderade honom den tyskspråkiga världens mest betydande teaterpris, Der Faust.
Hela programmet för dans- och teaterfestivalen hittar du här.