17 maj 2021
Från prototyp till färdigt spel om risker på nätet
Hur talar vi med barn om deras vardag på nätet? Hur kan vi öka barns riskmedvetenhet vid kontakter online?
Stiftelsen Change Attitude ställde frågan till Högskolan i Skövde, om dataspel kan användas för att motverka grooming. Detta ville en forskargrupp undersöka och Stenastiftelsen gav 2014 ett stöd om 3 miljoner kronor för framtagning av en vetenskapligt baserat dataspels-prototyp för förebyggande av sexuell grooming på nätet. 2015 var prototypen klar och 2018 påbörjades projektet med att utveckla prototypen till ett färdigt levererbart spel med tillhörande metodmaterial. Detta projekt finansierades av World Childhood Foundation, Postkodlotteriet, IUS Innovation och Högskolan i Skövde.
Nu är spelet, som fått namnet Parkgömmet, färdigt och finns för gratis nedladdning via Google Play, App Store och parkgommet.se . Det är en kombination av ett klassiskt brädspel och ett mobilspel och riktar sig till barn mellan 8-10 år. Spelet är ett roligt äventyr där barnen gömmer skatter på en äventyrsö, men det är någon som försöker komma åt ledtrådar till skatterna. Genom spelet får barnen erfarenhet av beslut och konsekvenser relaterade till online-beteenden men i en säker och trygg miljö.
Vid framtagningen av prototypen har forskarna haft tillgång till autentiska svenska chattloggar där barn kontaktats av förövare på nätet i ett sexuellt syfte. Från chattloggarna har förövarstrategier såsom smicker, tjat, mutor och hot identifierats. Dessa har sedan använts för att skapa utmaningar i spelet, men helt utan sexuellt eller skrämmande innehåll.
Stiftelsen Change Attitude som var samarbetspart i projektet har introducerat spelet på över 3 000 grundskolor i Sverige. Reaktionerna har varit positiva från såväl barn som lärare. Det har upplevts roligt och engagerande, men också väckt många funderingar.
Så här kommenterar forskarna Tarja Susi och Niklas Torstensson betydelsen av donationen från Stenastiftelsen:
”Stödet från Stenastiftelsen har betytt otroligt mycket. Det har varit grunden till allt och gjorde att vi kom igång på ett bra sätt. Vi är stolta över det vi har åstadkommit och glada över att det används av så många skolor, elever och lärare. Detta unika och tvärvetenskapliga projekt har också fått mycket uppmärksamhet både i Sverige men även internationellt. Det finns förstås önskemål att följa upp resultatet och vilka effekter det har gett. Det har vi inte haft möjlighet att göra, men om spelet hjälpt ett enda barn att undvika sexuell grooming, har det varit värt alla satsningar som gjorts!”
Spelet finns att ladda ner via Google Play, App Store och parkgommet.se
Läs mer om spelet här: https://parkgommet.se/om-parkgommet/
Läs här artikel om donationen 2014: DATASPELSPROTOTYP | Stenastiftelsen
Artikel om forskargruppen i årsboken 2017: https://stenastiftelsen.se/wp-
content/uploads/2014/08/SAO_2017_KIDCOG.pdf