27 november 2018
En pratstund med Ross Daly
Stenastiftelsen har gjort det möjligt för Högskolan för Scen och Musik (HSM) att kunna bjuda in internationellt kända konstnärer som gästlärare. I våras besökte skådespelaren David Dencik högskolan och nu i höst är det världsmusikern Ross Daly som gästar skolan. Jag fick möjlighet att sitta ner en stund med honom och samtala om honom och hans musik.
– Du kan väl börja med att berätta något om dig själv och din uppväxt.
– Jag är egentligen irländare men född i England för 66 år sedan. När jag var 2 år flyttade vi till Toronto och sedan vidare till San Fransisco och Tokyo och tillbaka till San Fransisco. Först när jag var i tonåren flyttade vi hem till Irland. Min pappa var IT-expert så min musikaliska ådra har jag efter min mamma, som var pianolärarinna.
– Hur väcktes ditt musikaliska intresse?
– När jag var runt 9 år bad jag mina föräldrar att få en cello. Jag visste inte särskilt mycket om det instrumentet men jag fick en cello och spelade på det några år men gick sedan över till klassisk gitarr. I början på 1970-talet flyttade jag till England och studerade under flera år kompositioner skrivna för klassisk gitarr men fann att den musiken inte passade mig. Den var för stel. Den gav inte utrymme för intensitet och improvisationer, som man till exempel finner i Bachs kompositioner, och den samtida musiken tyckte jag inte om.
– Hur hittade du fram till den modala musiken och instrument som sarad och lira?
– Jag glömmer aldrig när jag 14 år gammal lyssnade till musik jag aldrig hört tidigare. Kompositionen var från norra Indien och den spelades på sarad. Jag ville lära mig mer om den musiken och instrumenten men först när jag var runt 21 år fick jag tillfälle att resa till Indien och Afghanistan. På vägen passerade jag Kreta där lira är huvudinstrument och där har jag bott sedan dess. Lira är faktiskt det instrument som ligger mitt hjärta närmast.
– Du har grundat institutionen Musical Workshops Labyrinth i Heraklion på Kreta. Vad bedriver du för verksamhet där?
– I huvudsak arrangerar vi seminarier, workshops och master classes med modal musik eller världsmusik som tema. I somras bjöd vi in till 40 seminarier med sammanlagt 450 deltagare. Lärarna kommer från området mellan nordvästra Afrika och västra Kina, där den modala musiken och traditionen är levande.
– Hur höga avgifter betalar deltagarna?
– Vi försöker hålla nere avgifterna så även människor med låga inkomster skall kunna deltaga. För en veckas undervisning, 7 timmar per dag, plus kost och logi är avgiften 275 Euro. Det skulle inte vara möjligt om vi inte hade fått offentligt stöd.
– Hur kommer det sig att du tackade ja till inbjudan från HSM att vara gästlärare?
– Jag gillar att arbeta med och undervisa unga människor. Det är alltid en utmaning, man vet aldrig vilka frågor som kan dyka upp. Och för att vara helt ärlig måste jag medge att jag kände mig smickrad över att bli tillfrågad.
Text: Margita Björklund
Bild: Magnus Gotander, Bilduppdraget. Alla bild får användas fritt i samband med skrift om Ross Daly.
Lyssna på musik med Ross Dely på Spotify: https://open.spotify.com/artist/4lXaJfV3FszfZfyf1ZOXOc
Läs även intervjun med David Dencik: http://stenastiftelsen.se/intervju-med-skadespelaren-david-dencik/