24 maj 2024

Barn med sällsynta diagnoser – behov av holistisk pedagogisk metodik

Stenastiftelsen stödjer ett pågående forskningsprojekt om personer med sällsynta diagnoser som leds av Ann Nordgren och som syftar till ett bättre omhändertagande av de drabbade patienterna, bl a med hjälp av AI. Tidigare har Stenastiftelsen också bidragit till Nya Stenhuset på Ågrenska. En grupp forskare beskriver i en artikel behovet av en pedagogisk metodik för barn med sällsynta diagnoser.

Ann Nordgren

Vid Ågrenska stiftelsen i Hovås, strax söder om Göteborg, bedrivs sedan 1989 bl.a. pedagogisk verksamhet som riktar sig särskilt till barn med sällsynta diagnoser. En diagnos räknas som sällsynt om den gäller för mindre än 1 på 2000 individer. Barn med en sällsynt diagnos har ofta särskilda behov när det gäller undervisning och pedagogik. I artikeln presenteras en holistisk pedagogisk metodik. Den syftar till att skapa optimala förhållanden för barn med sällsynta diagnoser. Metodiken utgår från det dynamiska samspelet mellan biologiska faktorer och omgivande faktorer. Den bygger på mer än 20 års erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn med sällsynta diagnoser. I artikeln ingår en litteraturöversikt som visar att sällsynta diagnoser ofta har pedagogiska konsekvenser som ställer krav på en holistisk ansats. Inte minst behöver lärare ha insikt i hur barnens särskilda behov är nära kopplade till de medicinska omständigheterna, konsekvenserna av dem och möjligheterna till lämpliga anpassningar av den pedagogiska miljön i vid mening.

Artikeln är publicerad i den vetenskapliga tidskriften ”European Journal of Special Needs Education”.

Läs mer om Ann Nordgrens forskning här.